Raittiustekotunnustus alkoholimainontaan puuttumiselle

Vuoden raittiustekotunnustus on myönnetty teolle, jossa kansalainen on puuttunut lapsiin ja nuoriin kohdistuvaan alkoholimainontaan. Tämän tunnustuksen myötä Raittiuden Ystävät ry … Jatka lukemista Raittiustekotunnustus alkoholimainontaan puuttumiselle

Vuoden raittiustekotunnustus on myönnetty teolle, jossa kansalainen on puuttunut lapsiin ja nuoriin kohdistuvaan alkoholimainontaan. Tämän tunnustuksen myötä Raittiuden Ystävät ry haluaa kannustaa muitakin kansalaisia yhteisvastuuseen lasten ja nuorten suojaamiseksi alkoholimarkkinoinnilta.

Erityisen vastuutonta on sijoittaa mainokset ympäristöihin, joissa lapset ja nuoret altistuvat markkinoinnille, kuten koulujen ja päiväkotien läheisyyteen, bussipysäkeille, urheilutapahtumiin ym. Vastuullinen kansalainen voi tällaisissa tapauksissa ottaa yhteyttä oman kunnan ulkomainonnasta vastaavaan viranomaiseen ja vaatia korjausta asiaan.

Miksi sitten alkoholimainokset sijoitetaan lasten ja nuorten ympäristöihin? Kansainvälinen RAND -tutkimus paljasti vuonna 2007, että ne 12-vuotiaat, jotka näkevät kaduilla, lehdissä tai TV:ssä runsaasti alkoholimainoksia, aloit­tavat juomisen 50 % todennäköisemmin kuin mainoksille vähemmän altistuneet ikätoverinsa. Alkoholiteollisuutta ei kiinnosta, miten lasten käy. Sitä kiinnostaa myynnin kasvattaminen.

Monet vanhemmat ajattelevat, ettei heidän tarvitse huolestua päihdeasioista ennen kuin lapsi on murrosiässä. Todellisuudessa jo pikkulapset oppivat muistamaan esim. oluen mainoskuvat ja -tekstit. Ja näin madaltuu kynnys aloittaa juominen. Tutkijat korostavatkin, että vanhempien on tärkeää keskustella lasten kanssa kriittisesti alkoholin markkinoinnista.

Marraskuun alusta lähtien alkoholilaissa on otettu käyttöön uusi rikosnimike, alkoholijuoman markkinointirikos. Rikosvastuuseen joutuu, jos kohdistaa alaikäisiin miedon alkoholijuoman mainontaa, epäsuoraa mainontaa tai muuta myynnin edistämistä. Alkoholijuoman markkinointirikoksesta voi joutua vastuuseen myös yritys tai yhteisö.

Suurin osa alkoholijuomien ulkomainonnasta altistaa kaupungeissa ja taajamissa liikkuvia lapsia ja nuoria. Onko nyt siis niin, että sekä alkoholijuoman mainostajat että mainonnan sallivat kunnat syyllistyvät alkoholijuoman markkinointirikokseen mainostaessaan alkoholijuomia päiväkotien ja koulujen läheisyydessä?

Meneillään oleva valtakunnallinen ehkäisevän päihdetyön viikko kokoaa eri tahoja toimimaan paikallisesti päihdehaittojen ehkäisemiseksi. Raittiuden Ystävät ry jakaa vuosittaisella teemaviikolla ”Vuoden raittiusteko” – tunnustuksen henkilölle tai taholle, joka on toiminnallaan merkittävästi edistänyt raittiutta ja terveitä elämäntapoja. Raittiustekotunnustus jaettiin nyt seitsemännen kerran.

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Tom Anthoni, puh. 040 773 9706 Raittiuden Ystävät ry

Kirjoita tässä kannanottosi aiheeseen!

Olet ensimmäinen ottamassa kantaa! Tähän aiheeseen ei ole vielä annettu yhtään vastausta.