Alkoholin mielikuvamainontaa ei tarvita

Alkoholin mielikuvamainonta tulee kieltää. Terveydenhoito- ja sosiaalialan ammattilaiset, päihde- ja raittiustyön järjestöihmiset, kännikapinalliset ja teini-ikäiset olivat tästä yksimielisiä 15.2. Helsingin … Jatka lukemista Alkoholin mielikuvamainontaa ei tarvita

Alkoholin mielikuvamainonta tulee kieltää. Terveydenhoito- ja sosiaalialan ammattilaiset, päihde- ja raittiustyön järjestöihmiset, kännikapinalliset ja teini-ikäiset olivat tästä yksimielisiä 15.2. Helsingin Säätytalolla. Sosiaali- ja terveysministeriön asettama alkoholimainonnan rajoituksia selvittävä työryhmä kohtasi tuolloin kansalaiset kuulemistilaisuudessa.
Työryhmän jäsenet saivat kirjata papereihinsa muun muassa tällaisia kannanottoja:
–Suomen Lääkäriliitto esittää, että alkoholin mielikuvamainonta kiellettäisiin. Viimekätiseksi tavoitteeksi tulisi ottaa alkoholin mainostamisen kieltäminen kokonaan.
–Alkoholi ei ole mikä tahansa kulutushyödyke. Terveyshyödyt on kyseenalaistettu tiedeyhteisössä jo kauan sitten. Syövän näkökulmasta alkoholi on karsinogeeni ja syöpäriski nousee jo yhdestä annoksesta.
–Kuvitteletteko te tosiaan että me nuoret mennään nukkumaan yhdeksältä? Silloinhan me vasta aletaan katsoa telkkaria, ennen yhdeksää me ollaan ulkona!
–Lastensuojelu ei enää kykene löytämään resursseja 15–18-vuotiaitten päihdeongelmaisten nuorten auttamiseen. Jo 12-vuotiaat käyttävät päihteitä, ja ovat alkoholimainoksista saaneet sen kuvan, että alkoholin juominen on kivaa ja sillä saa ystäviä ja vähän vanhempana seksiä.

Nuoret mainonnan uhreina
Sosiaali- ja terveysministeriö on huolissaan nuorten alkoholin käytöstä. Ministeriön asettama työryhmä selvittää parhaillaan ovatko 1.1.2008 voimaan astuneet alkoholimainontaa koskevat rajoitukset riittäviä, vai pitäisikö alkoholin mielikuvamainontaa rajoittaa. Ehkäpä sen voisi jopa kieltää kokonaan.
Rajoitukset määräävät, ettei alkoholia saa mainostaa televisiossa ennen iltayhdeksää, eikä lapsille sallituissa elokuvissa.
Työryhmä on jo koonnut kiistatonta EU-tason tutkimusnäyttöä siitä, että alkoholimainonta saa nuoret aloittamaan juomisen aikaisemmin kuin he muuten aloittaisivat. Lisäksi mainokset lisäävät jo aloittaneiden nuorten alkoholin kulutusta.
Kännikapinalliset muistuttivat, että mainonnan rajoittamisella on kansan tuki. 59 prosenttia suomalaisista tahtoisi kieltää alkoholin mielikuvamainonnan.

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat

Vastapuolen ääntäkin kuultiin. Kaikki lisärajoitusten vastustajat edustivat joko alkoholin valmistajia tai myyjiä, mainostoimistoja tai alkoholiteollisuuden mainoseuroista hyötyviä medioita.
Rajoitusten vastustajien mielestä Suomesta ollaan tekemässä arabimaata, vaikka mielikuvamainonnan kielto seuraisi lähinnä Ranskan mallia.
MTV3:n Petra Wikströmin mielestä TV-ohjelmien taso laskee, jos alkoholiteollisuudelta saadut mainostulot tyrehtyvät. Murrosikäiset nostattivat pöydälle kysymyksen, onko kännäys Big Brotherissa ja Salatuissa elämissä sitä tasokasta TV-viihdettä. Ehkäpä mainontakielto tulisi ulottaa piilomainontaan asti!
– Jos mainonta kategorisoidaan pahaksi, otatteko te vastuun siitä, että hinta halpenee, kun muuta kilpailukeinoa ei enää ole? uhkaili Matti Heikkilä Nokian Panimosta.
Panimomiesten mielestä itsesääntely on riittävä keino nuoriin vetoavan mainonnan hillitsemiseksi. Tuoreen British Medical Associationin tutkimuksen mukaan ainakaan Iso-Britanniassa moinen itsesääntely ei kuitenkaan ole toiminut ollenkaan.
– Sinä päivänä kun alkoholipulloihin tulee varoite ”syöpäaktiivinen aine, sydämelle vaarallinen”, alan uskoa itsesääntelyynne. Muuten puheenne on kärpäsen surinaa, napautti lääkäri Mikko Vienonen, pitkän linjan WHO-mies ja Pohjoisen ulottuvuuden sosiaali- ja terveysalan kumppanuusohjelman koordinaattori.
Alkoholimainonnan rajoituksia selvittävän työryhmän tulee saada selvitys valmiiksi toukokuun loppuun mennessä.

Pukkeja kaalimaan vartijoina?
Alkoholimainonnan rajoituksia selvittävässä työryhmässä on ollut mukana tähän mennessä viisitoista jäsentä.
Mukana ovat muun muassa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tero Kallio, Alkon johtaja Maritta Iso-Aho, sekä Tarja Uitto Suomen Alkoholijuomakauppayhdistyksestä.
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Osmo Laine on työryhmässä muistuttamassa, että hänen yhdistyksensä on mainosrajoituksia vastaan. Mikäli Viestinnän Keskusliiton johtaja Satu Kangas on samaa mieltä kuin isojen mediatalojen omistajat, hänkin työskentelee työryhmässä mainosrajoituksia vastaan.
Työryhmän nykyinen puheenjohtaja Vesa Rantahalvari on peruspalveluministeri Paula Risikon nykyinen valtiosihteeri – ja entinen Elinkeinoelämän keskusliiton lobbari.
Työryhmän jäsenet on valinnut ministeri Risikko.


Teksti: Natalia Laurila

Kirjoita tässä kannanottosi aiheeseen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Olet ensimmäinen ottamassa kantaa! Tähän aiheeseen ei ole vielä annettu yhtään vastausta.