KANSANTERVEYSJÄRJESTÖT VAATIVAT VASTUULLISTA ALKOHOLIPOLITIIKKAA

Panimoliitto katsoo tuoreessa kannanotossaan, että valistus on toimiva keino vaikuttaa alkoholihaittoihin. Kansainvälinen tutkimusnäyttö ei tue tätä käsitystä; valistuksella ei yksinään … Jatka lukemista KANSANTERVEYSJÄRJESTÖT VAATIVAT VASTUULLISTA ALKOHOLIPOLITIIKKAA

Panimoliitto katsoo tuoreessa kannanotossaan, että valistus on toimiva keino vaikuttaa alkoholihaittoihin. Kansainvälinen tutkimusnäyttö ei tue tätä käsitystä; valistuksella ei yksinään ole merkitystä ilman rakenteellisesti tehokasta alkoholipolitiikkaa. Kansanterveyttä puolustavat järjestöt edellyttävät valtiolta vastuullista alkoholipolitiikkaa. Järjestöjen mielestä alkoholipolitiikkaa tulee terävöittää mainonnan rajoittamisella ja verotuksen keinoin, koska alkoholin reaalihinta on edelleen alle vuoden 2003 tason ja alkoholihaitat kasvussa. Lisäksi alkoholimainonta tulee rajata tuotetietojen esittämiseen. Sosiaali- ja terveysalan järjestöt ovat tyytyväisiä siitä, että peruspalveluministeri Paula Risikko on luvannut, että asiasta annetaan hallituksen esitys vielä kuluvan vaalikauden aikana.

Alkoholimainonnan rajoittaminen tuotetietojen esittelyyn suojelisi lapsia ja helpottaisi valvontaa

Tutkimusnäyttöä alkoholimielikuvamainonnan vaikutuksista lasten ja nuorten päihteiden käyttöön on riittävästi. Käytettävissä oleva tutkimustieto vahvistaa, että mitä vähemmän nuoret altistuvat kiinnostaville ja mielenkiintoa herättäville mainoksille, sitä vähemmän heille koituu haittaa alkoholimainonnasta. Suomessa yli 90% 13-17 -vuotiaista on ilmoittanut kohtaavansa alkoholimainontaa. Nykyinen alkoholin mielikuvamainonta vaikuttaa nuoriin, vasta identiteettiään rakentaviin ihmisiin, paljon voimakkaammin kuin aikuisiin. Mielikuvamainonnan rajaamiselle vain tuotetietojen esittämiseen on sekä eduskunnan että kansalaisten enemmistön tuki.

Mainonnan rajoittaminen on kansainvälinen ilmiö

Järjestöt muistuttavat, että rajoittavat toimenpiteet alkoholin haittojen vähentämiseksi eivät ole vain suomalainen ilmiö. Eri maissa alkoholin mainontaa rajoitetaan tai kielletään. Tuore esimerkki löytyy Barcelonasta, jossa alkoholin mainonta on kielletty kaupungin järjestämissä festivaaleissa. 23 Euroopan maan kattava FASE-tutkimus kertoo, että tehokkaimmat alkoholin markkinointirajoitukset ovat Norjassa ja Ranskassa, joissa alkoholin mielikuvamainonta on kiellettyä.

  • A-klinikkasäätiö
  • Elämäntapaliitto
  • Ensi- ja turvakotien liitto
  • Mannerheimin Lastensuojeluliitto
  • Raittiuden Ystävät
  • Suomen ASH
  • Suomen Lääkäriliitto
  • Suomen Syöpäyhdistys
  • Terveyden edistämisen keskus
  • Terveys-Hälsan ry

Lisätietoja:

toiminnanjohtaja Tom Anthoni, Raittiuden Ystävät, puh. 040 773 9706, etunimi.sukunimi@raitis.fi
kehittämispäällikkö Ritva Varamäki, Terveyden edistämisen keskus, puh. 040 530 2223, etunimi.sukunimi@tekry.fi
kehittämisjohtaja Ari Saarto, A-klinikkasäätiö, p. 0400 481 293


Kirjoita tässä kannanottosi aiheeseen!

Olet ensimmäinen ottamassa kantaa! Tähän aiheeseen ei ole vielä annettu yhtään vastausta.