Elinkeinoelämä kylvi tappionsa siemenen aliarvioimalla ihmiset

Markku Soikkeli odottaa alkoholimainontalain uudistumista: Mikäli alkoholimainonnan rajoituksia selvittäneen työryhmän tarkoitus oli saada teollisuus ja terveyden edistäjät samaan pöytään keskustelemaan … Jatka lukemista Elinkeinoelämä kylvi tappionsa siemenen aliarvioimalla ihmiset

Markku Soikkeli odottaa alkoholimainontalain uudistumista:

Mikäli alkoholimainonnan rajoituksia selvittäneen työryhmän tarkoitus oli saada teollisuus ja terveyden edistäjät samaan pöytään keskustelemaan ja kenties tuottamaan yhteisiä näkemyksiä tai kompromisseja, tämä kaatui teollisuuden täydelliseen ylimielisyyteen.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoissuunnittelija Markku Soikkeli istui työryhmässä pysyvänä asiantuntijajäsenenä. Istui ja pitkästyi, sillä elinkeinoelämän etuja työryhmässä ajanut rintama ei kuunnellut häntä eikä muitakaan terveys- ja sosiaalipuolen äänenkantajia.

- Kun on puhe päihdehaittojen vähentämisestä, alkoholiteollisuutta ei Soikkelin mielestä tule päästää neuvottelupöydän ääreen ennen kuin se sitoutuu kunnioittamaan tutkimustietoa ja luopumaan tieteen vastaisesta tutkimussodasta.
- Kun on puhe päihdehaittojen vähentämisestä, alkoholiteollisuutta ei Soikkelin mielestä tule päästää neuvottelupöydän ääreen ennen kuin se sitoutuu kunnioittamaan tutkimustietoa ja luopumaan tieteen vastaisesta tutkimussodasta.

– He olivat laskeneet, miten tässä äänet menevät, eli heillä ei ollut motiivia keskustella meidän kanssamme mistään. Kun esitimme kysymyksiä, he eivät vaivautuneet vastaamaan, Soikkeli luonnehtii työryhmän toimintaa.
Työryhmä jätti kesäkuussa lausuntonsa sosiaali- ja terveysministeriölle: ”– alkoholin mielikuvamainontaa koskevat lainsäädännölliset toimenpiteet eivät ole tässä vaiheessa tarkoituksenmukaisia.”
– Suurin järkytys kaikille ihmisille, jotka lukevat työryhmän mietinnän, on miten se aliarvioi ihmiset. Teollisuuden edustajien mielestä tekstissä ei tarvitse olla järkeä. Tämä totaalinen ylimielisyys kylvi tappion siemenen, Soikkeli pohtii.
Suomi on muuttunut. Enää ei tiukan kansainvälisen tutkimusaineiston sivuuttaminen höpönpöpöllä mene läpi, vaikka höpönpöppöä suoltaisikin ministeriön nimeämä työryhmä. Sellainen ei uppoa kansaan eikä kansanedustajiin, joitten lakialoitteesta alkoholin mainontaa tullaan rajoittamaan.
Markku Soikkeli kannustaa vähemmän juovasta Suomesta haaveilevia optimismiin. Ministeri Risikko on ymmärtänyt, että enemmistö haluaa rajoituksia alkoholimainontaan, ja on luvannut niitä järjestää.

Kirjoita tässä kannanottosi aiheeseen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Olet ensimmäinen ottamassa kantaa! Tähän aiheeseen ei ole vielä annettu yhtään vastausta.