Elinkeinoelämä kylvi tappionsa siemenen aliarvioimalla ihmiset

’Teollisuus käy tutkimussotaa tiedettä vastaan’ – Erityisen ilahduttavaa on se, miten tutkimustiedon arvovalta on kasvanut. Kymmenen vuotta sitten lehdissä oli … Jatka lukemista Elinkeinoelämä kylvi tappionsa siemenen aliarvioimalla ihmiset

’Teollisuus käy tutkimussotaa tiedettä vastaan’
– Erityisen ilahduttavaa on se, miten tutkimustiedon arvovalta on kasvanut. Kymmenen vuotta sitten lehdissä oli jokamiesluokan mielipiteitä, nyt vedotaan tutkimuksiin eikä niitä kyseenalaisteta.
Alkoholiteollisuus jatkaa kuitenkin argumentointia tutkimustuloksia vastaan yrittäen heikentää tieteen arvovaltaa.
– Vastakkaista tietoa antavat tutkimukset, joita alkoholiteollisuus lainaa, ovat tieteellisiä vain lainausmerkeissä. Niistä ei ole käyty aitoa tieteellistä keskustelua, eikä niitä voisi julkaista tieteellisessä lehdessä. Ne ovat tutkimussotaa tiedettä vastaan.
Ihan sama ei Suomessa sentään onnistu kuin ulkomailla, joissa teollisuus voi ostaa tohtoreita äänitorvikseen. Pienessä maassa moiseen raha-ansaan lankeava akateemikko menettäisi saman tien kasvonsa.
Markku Soikkeli on silti huolissaan. Alkoholimainontafarssi osoitti Suomen elinkeinoelämän lobbareiden olevan ”taitamatonta sakkia” mitä intressien ajamiseen tulee. Mikään ei kuitenkaan takaa, etteivätkö he ottaisi opikseen Keski-Euroopan kollegoilta, jotka puolestaan ovat ottaneet opikseen tupakkateollisuuden alamäen syistä.
– Pelkään, että vaikuttava lobbaus on vasta tulossa Suomeen. Tupakkapolitiikka antaa kuitenkin aihetta optimismiin. Teollisuus pystyy jonkin aikaa hämmentämään keskustelua, mutta meillä on totuuden ylivoima puolellamme. Meidän täytyykin vain jaksaa käydä julkista väittelyä maallikoille ymmärrettävällä tavalla.
Tässä asiassa Soikkeli toivoisi tutkijoiden aktivoituvan entistä enemmän, ettei vastuu keskustelun käymisestä jäisi kokonaan kansalaisjärjestöille.

’Eduskunta ei suostunut elinkeinoelämän kumileimasimeksi’
EU:n sisällä alkoholiteollisuus pyrkii ja pääseekin helposti mukaan alkoholipolitiikan tekemiseen.
– Eikä tämä ole yksinkertainen kysymys. Totta kai yhdyskuntahankkeissakin täytyy lähteä siitä, että kauppias ja ravintoloitsija ovat mukana suunnittelussa, Markku Soikkeli muistuttaa.
Kuitenkin, jos päämääränä on päihdehaittojen vähentäminen, Soikkeli ei ottaisi alkoholiteollisuutta mukaan päätöksentekoon. Ei ennen kuin se sitoutuu tutkimuspohjaisiin vaikuttamiskeinoihin alkoholiongelmien vähentämiseksi.
– Yhteistyö kansallisella ja kansainvälisellä tasolla ei saa johtaa päämäärien muuttumiseen.
Soikkelin ja hänen verkostonsa toimet olivat paitsi vuoden raittiusteko, ehkäpä myös vuoden demokratiateko. Ainakin Soikkeli itse tunsi, että hänen uskonsa demokratiaan on palautumassa, kun kansanedustajien enemmistö teki lakialoitteen alkoholin mielikuvamainonnan kieltämisestä.
– On todella harvinaista, että enemmistö kansanedustajista asettuu yksittäisen kansanedustajan aloitteen taakse. Näin kävi nyt yli puoluerajojen. Joko ryhmäkuri ei onnistunut tai sitä ei uskallettu edes yrittää.
– Eduskunnan asennoituminen työryhmän lausuntoon kertoo kohonneesta päättäväisyydestä ja itsetunnosta. Eduskunta ei suostu olemaan elinkeinoelämän kumileimasin, se ei ryhdy uhriksi eikä hyväksy mitä tahansa, Soikkeli iloitsee.

Teksti ja kuva: Natalia Laurila

Kirjoita tässä kannanottosi aiheeseen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Olet ensimmäinen ottamassa kantaa! Tähän aiheeseen ei ole vielä annettu yhtään vastausta.