SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖT VAATIVAT MINISTERI RISIKOLTA ALKOHOLIN MIELIKUVAMAINONNAN KIELTÄMISTÄ

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt eivät pidä Ministeri Risikon esitystä alkoholimainonnan rajoittamisesta riittävänä, koska se jättää edelleen tulkinnanvaraisuutta mainonnan toteuttamiseen ja … Jatka lukemista SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖT VAATIVAT MINISTERI RISIKOLTA ALKOHOLIN MIELIKUVAMAINONNAN KIELTÄMISTÄ

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt eivät pidä Ministeri Risikon esitystä alkoholimainonnan rajoittamisesta riittävänä, koska se jättää edelleen tulkinnanvaraisuutta mainonnan toteuttamiseen ja valvontaan. Järjestöt vaativat vahvaa esitystä, jossa alkoholimainonta rajataan vain tuotetietojen esittämiseen. Järjestöt ja myös eduskunnan enemmistö pitää lasten ja nuorten terveyden edistämistä ykkösasiana, ja mielikuvamainonnan kielto olisi askel tähän suuntaan.

Suomessa mietojen alkoholijuomien mainonta on sallittu. Laissa on tällä hetkellä lueteltu asioita, jotka ovat erikseen kielletty. Ministeri Risikon esityksen mukaan tätä listaa nyt yksilöitäisiin. Kokemukset tupakkamainonnan rajoittamisesta ovat osoittaneet, että rajoitusten yksilöintipyrkimykset laissa johtavat vain loputtomaan tulkintaviidakkoon. Jo nyt laki kieltää muun muassa mainonnan kohdistamisen alaikäisiin ja alkoholin käytön kuvaamisen niin, että se lisää suorituskykyä tai edistää sosiaalista tai seksuaalista menestystä. Silti suomalaisista nuorista yli 90 prosenttia muistaa nähneensä alkoholimainontaa. Mainokset pursuavat nuorisokielisiä lausahduksia ja niissä naiset lentävät alkoholin voimalla miesten ihailevien katseiden edessä.

Nykyisen lain ongelmana on säädösten epäselvyys ja tulkinnanvaraisuus, mikä on vaikeuttanut mainosten valvontaa. Esitys jättäisi edelleen tulkinnanvaran mahdollisuuden ja tilaisuuden suunnitella uusia mielikuvamainonnan tapoja kiertää rajoituksia. Valvontaresurssien lisääminen ei auta, jos lain rajoitukset ovat tulkinnanvaraisia. Myöskään televisiomainosten siirtäminen tunnilla tai parilla myöhäisempään ajankohtaan ei ratkaise nuorten kohtaamaa alkoholimainonnan vyöryä.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen mielestä ministerin mainitsemat kiristykset tv- ja radiomainontaan ovat kannatettavia, kunhan näitä tuetaan mainonnan rajaamisella tuotetietoihin. Mainonnan rajaaminen vain tuotetietojen esittämiseen jättäisi tuottajille mahdollisuuden tiedottaa tuotteestaan, mutta samalla poistaisi mainonnasta erityisesti lapsiin ja nuoriin vetoavat elementit. Myös mainonnan valvonta helpottuisi oleellisesti.

A-klinikkasäätiö
Elämäntapaliitto
Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Raittiuden Ystävät
Suomen ASH
Suomen Lääkäriliitto
Suomen Syöpäyhdistys
Suomen Vanhempainliitto
Terveyden edistämisen keskus
Terveys-Hälsan ry


Lisätietoja:
toiminnanjohtaja Tom Anthoni, Raittiuden Ystävät, puh. 040 773 9706
kehittämispäällikkö Ritva Varamäki, puh. 040 530 2223, ritva.varamaki@tekry.fi
kehittämisjohtaja Ari Saarto, A-klinikkasäätiö, p. 0400 481 293


Kirjoita tässä kannanottosi aiheeseen!

Olet ensimmäinen ottamassa kantaa! Tähän aiheeseen ei ole vielä annettu yhtään vastausta.