Päihteet ja politiikka

Raittiuden Ystävät tukee ja edistää vastuullista alkoholipolitiikkaa, jossa pyritään vahvasti ehkäisemään ennalta alkoholin ja muiden päihteiden käytöstä aiheutuvia ongelmia. Järjestö nostaa esille sen tosiasian, että kohtuukäytöstä lähtien päihteisiin sisältyy elämää, terveyttä ja ihmissuhteita vahingoittavia, vammauttavia ja tuhoavia tekijöitä. Maamme päättäjien tulee edistää ainoastaan kansalaisia turvaavaa ja suojelevaa politiikkaa.

Poikkeuksellisen jyrkästi nousseet alkoholiperäiset maksakirroosikuolemat sekä yleensä alkoholin aiheuttamat kuolemantapaukset ovat hätkähdyttäviä esimerkkejä myrkyiksi luokiteltavien päihteiden vaarallisuudesta. On tärkeää saada raittiiden ääni kuuluviin kaikilla päätöksenteon tasoilla suomalaisten kansanterveyden ja hyvinvoinnin kohentamiseksi.

On erityisen merkittävää, että vuoden 2015 lopussa voimaantulevassa alkoholilain kokonaisuudistuksessa huomioidaan päihteistä aiheutuvat haitat muille. Ensimmäistä kertaa maamme historiassa nostetaan esille jo sukupolvien ajan syyttämiksi kärsijöiksi jääneet lähiympäristön ihmiset, perheenjäsenet ja lähisukulaiset. On korkea aika suojella ja tukea tätä usein unohdettua ihmisryhmää.

Lähde: THL Alkoholi Suomessa – Kulutus, haitat ja politiikkatoimet

Kirjoita tässä kannanottosi aiheeseen!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Olet ensimmäinen ottamassa kantaa! Tähän aiheeseen ei ole vielä annettu yhtään vastausta.