Selväpäistä puuhaa, päihteetöntä ilonpitoa? – tässä 7 vinkkiä

Hyviä uutisia: Et ole ainoa, joka on kyllästynyt päihdekeskeiseen kulttuuriimme. Tässä muutamia raittiita vinkkejä.

1. Uudet ja vanhat ystävät

Vieraisille! Milloin viimeksi kyläilit tai kutsuit vieraita kotiisi? Entä se uusi kaveri naapurissa, töissä tai kurssilla? Mikset kutsuisi häntä mukaan? Rohkeasti vaan, ei siinä mitään häviä! Harmillisen moni elää siinä käsityksessä, että ihmisten tapaamiseen tarvittaisiin pulloa. Ei tarvita. Eikä hiprakka tapaamista myöskään paranna. Siis ihan oikeasti.

Tee siitä numero. Mutta mistä syy tuttujen tapaamiseen? Älä odota syitä, vaan löydä syy! Asioista voi aina “tehdä numeron”. Kaikenlaiset kissanristiäiset ovat hyviä syitä, kun se johtaa yhteiseen mukavaan. Miten olisi matonpesutalkoot tai yhteinen iltalenkki? Kokkasinko liikaa? Kutsu kaveri illalliselle! Entä täyttääkö hamsterisi vuosia? Tottahan sitä pitää juhlistaa!

2. Elvytä vanha harrastuksesi tai etsi uutta

Työväenopistot, seurat ja yhdistykset ylläpitävät monenlaista puuhastelua ja harrastusta. Miten olisi, jos tänä vuonna opettelisitkin neulomaan, lähtisit pelaamaan sählyä, lautapelejä tai menisit mukaan tanssiseuran toimintaan? Aloittaessa on aina pieni kynnys, mutta kun löydät sen oikean jutun, se maksaa itsensä monin verroin takaisin!

Katso myös paikallisen raittiusyhdistyksen tiedot!

3. Päihteettömät baarit ja bailupaikat

Tarpeellista asiaa? Jaa nämä 7 vinkkiä myös kavereille:
Selväpäinen sosiaalisuus on levinnyt myös bilettämiseen. Ruotsissa ja Brittein saarilla jo jonkin aikaa jyllännyt alkoholittomien baarien trendi on rantautumassa myös Suomeen. Tässä esimerkiksi muutamia tahoja, jotka tiedottavat päihteettömistä pippaloista Facebookin kautta:

4. Lähde liikkeelle!

Konsertit ja näytelmät. Olisiko aika käydä tuulettumassa? Mitä sinä haluaisit seuraavaksi nähdä? Seuraa paikkakuntasi kulttuuritarjontaa lehdistä ja netistä.

Lenkille tai ladulle? Entä tunnetko paikkakuntasi ulkoilumaastot ja -mahdollisuudet? Pururadat ja luontopolut ovat varsinaisia salattuja helmiä, jotka tarjoavat ilmaista ja helppoa virkistymistä. Useimmat kaupungit ja kunnat tarjoavat mukavia mahdollisuuksia tutustua jos jonkinlaiseen liikuntaan.

Toimi kuin turisti! Mitä turisti tekisi sinun kotipaikallasi? Oman paikkakunnan nähtävyydet ovat usein mielenkiintoisempia kuin luulemmekaan.

5. Mitä? Missä? Milloin?

Mitä menossa juuri nyt? Voit poimia sopivaa menoa vapaa-aikaan mm. seuraavista:

6. Kivaa kavereiden kanssa

Herkuttele itsesi iloiseksi! Kutsu kaverit kotiin ja pistäkää pystyyn lettubaari! Tai kuumalla säällä ihanan viileä jätskibaari. Tai entä hampurilaisbaari tai pizzabileet. Nyyttäriperiaate toimii hyvin kaikissa näissä. Muista myös alkoholittomat herkkudrinkit!

Sovelletut seurapelit. Seura- ja lautapelit, kuten mölkky tai erilaiset kysymyspelit ovat jo sinällään mukavaa yhteistä ajanviettoa. Lisähauskaa on kuitenkin luvassa, jos pelistä pois putoavat saavat tehtäväkseen laulamisen, tanssin, vitsinkertomin tai jotain muuta.

Naamiaiset. Ota teemaksi Abba tai vaikkapa suomalaiset urheilulegendat. Ilta saa rennon aloituksen, kun vieraat ovat jo valmiiksi virittäytyneet pois alkoholirooleista ja mahdollisista arkihuolista.

Oudot olympialaiset. Keksi omalle porukalle sopivat lajit. Mukana voi olla vaikkapa tikanheittoa vasemmalla kädellä, pujottelua silmät kiinni käsi kädessä esimerkiksi puutarhakalusteista tehdyn radan poikki, minisuunnistus arvoitusten perusteella pihapiirissä tai talossa jne. Lisää laji-ideoita löytää esimerkiksi googlettamalla tai muistelemalla Speden pelien klassikkolajeja.

7. Miten sanoa ”ei” tyrkyttäjille?

Niin kummallista kuin se onkin, omaa juomattomuutta voi joutua selittelemään. ”Miksi et juo kysymykseen” voi vastata kysymällä vastaavaksi ”Miksi sinä juot?”. Selvästä linjasta (toisin kuin monesti itsensä päihdyttämisestä) ei aiheudu ongelmia muille. Siinä ei siis oikeastaan ole mitään selitettävää.

Jos kuitenkin haluat välttää riskin jumittua keskusteluihin juomattomuuden syistä, voit aina valita alkoholittoman juoman, jota ei ulkonäön perusteella erota prosentti-liemistä.

8. Raittiuskilpakirjoitukset

Esitä lähialueesi koululle tai kotikuntasi kouluille raittiuskilpakirjoitusten järjestämistä. Kirjoitukset ovat hieno mahdollisuus kuulla lasten ja nuorten ajatuksia terveellisistä elämäntavoista. Samalla opettajille tarjoutuu tärkeä tilaisuus muistuttaa nuorisoa hyvinvointia ylläpitävien valintojen merkityksestä myös myöhemmässä elämässään.

Seuraavassa kaksi esimerkkiä raittiuskilpakirjoitusten voittajakirjoituksista Jaakko Ilkan koulusta Ilmajoelta vuodelta 2019:

Kirjoituskilpailun 1. sija: Siiri Pirttikoski 9e
Terveys on voimavarasi
Mikä saa sinut tuntemaan itsesi energiseksi ja terveeksi? Millä keinoin selviydyt arjen haasteista?

Viimeisen parin vuoden ajan olen tavannut monia uusia ihmisiä siirryttyäni yläkouluun. Alakoulussa luokallani ja koulussani oli samanhenkistä porukkaa. Vaikka kouluni silloinkin oli suhteellisen suuri, oli yläkouluun siirtyminen silti jotain uutta ja ihmeellistä. Yläkoulu on täynnä erilaisia persoonia jokaisesta ääripäästä, ja meillä kaikilla on erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä, jotka saattavat vaihdella suuresti. Eräs mielipiteitä jakava asia on hyvä ja terveellinen elämäntapa.

Elämäntapoja on monia erilaisia. Jotkut tykkäävät matkustella ja toiset viihtyvät kotona. Osa pitää urheilusta ja osaa se ei kiinnosta ollenkaan. Jokaisella meistä on jonkinlainen kuva terveellisistä elämäntavoista. Itse olen kilpaurheilija, joten suuressa roolissa elämässäni on liikunta. Olen myös huomannut terveelliseen elämään auttavan suuresti säännöllinen ja kurinalainen harrastus, jolloin aikaa ja kiinnostusta kiellettyihin houkutuksiin ei jää. Koenkin urheilun olevan ikään kuin avain terveelliseen elämään, mutta tästäkin joku toinen saattaa olla eri mieltä. Urheilun ei kuitenkaan ole pakko olla niin vakavaa. Lenkillä käyminen pari kertaa viikossa tai kaverin kanssa jalkapallon potkiminenkin tuo itselle paremman olon.

Urheilun lisäksi mielestäni tärkeää on terveellinen ruokavalio. Terveellinen ruokavalio pitää sisällään monipuolista ruokaa: lihaa, kuitua, maitotuotteita, kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Varsinkin urheilevalle ihmiselle proteiinin saanti on tärkeää. Myös suolatasapainosta on hyvä pitää huolta esimerkiksi liuottamalla juomapulloon veden sekaan treenin ajalle suolaa. Herkuttelua ei kuitenkaan saa unohtaa. Viikonloppuna on mukava katsella elokuvia ja ottaa viereen jotain naposteltavaa. Herkuttelun ei kuitenkaan saisi olla iso osa elämää. Myös terveellinen ruoka voi olla hyvää.

Varsinkin yläkoulussa mielestäni huolestuttava ongelma on nuorten päihteiden käyttö. Seiskaluokkalaiset ottavat jo ensimmäisestä päivästä lähtien mallia vanhemmilta, jotka usein ajattelevat tupakkanurkalle menemisen ja alkoholin juomisen olevan siistiä. Mielestäni on jopa noloa kehuskella viikonlopun muistinmenetyksellä. Usein näyttämisen halu tässä iässä on kova. Päihteiden käyttöön ja niiden kokeiluun vaikuttavat erityisesti oma kaveriporukka. Jos paras kaveri kokeilee nuuskaa, houkutus itselläkin on suuri. Toivoisin, että vanhemmat oppilaat voisivat näyttää parempaa esimerkkiä nuoremmille. Urheilevatkin nuoret käyttävät valitettavasti  yllättävän paljon päihteitä. Usein ajatellaan esimerkiksi nuuskan parantavan suorituskykyä, vaikka todellisuudessa niin ei ole. Tavoitteellisen urheilijan tulisi myös tietää kovan humalatilan mitätöivän viikon treenit.

Olen viimeisen vuoden aikana huomannut huumeiden käytön olevan jopa yleisempää, mitä olen ajatellut. Päässäni on koko tähänastisen elämäni ajan ollut mielikuva: huumeet = kuolema. Sosiaalinen media on antanut ihmisille kuvan, että esimerkiksi kannabis ei olisikaan niin vaarallista, mitä kerrotaan. Katsoin juuri erään suositun suomalaisen youtubettajan videon, jossa hän kertoi mielipiteensä kannabiksesta. Videon kautta sain kannabiksesta sellaisen kuvan, että se ei olisikaan niin vaarallista. Hän ihmetteli suuresti sitä, kuinka suomalaiset suhtautuvat alkoholiin suvaitsevaisemmin kuin kannabikseen. Mielestäni huumeet ja niiden käytöstä aiheutuvat ongelmat ovat erittäin huono asia.

Terveellisen elämän peruspilari on myös uni, jota tulisi saada noin kahdeksan tuntia yössä. Uni heijastuu kaikkeen tekemiseen ja siksi sen riittävästä saannista olisi pidettävä huolta. Ilman riittävää unta suoritus- ja huomiokyky heikkenee, olo tuntuu väsyneeltä ja alakuloiselta ja sairastumisriski kasvaa. Unen aikana jokainen unen vaihe tulisi käydä läpi, koska jokainen niistä on tärkeä. Liian myöhään nukkumaan mentäessä osa unen vaiheista jää väliin.

Liikaa ei itseltä saa kuitenkaan vaatia, ja joskus on lupa ottaa rennostikin. Mutta elämä voi olla hauskaa ilman päihteitäkin, ja terveelliset elämäntavat voivat olla suurena voimavarana. Pidäthän siis huolta itsestäsi ja kavereistasi!

Kirjoituskilpailun 2. sija: Pipsa Taipale, 9e
Mentäiskö ryyppäämään tänää?
“Hei Teppo, mentääskö tänää kylälle ryyppää, sit mentäis sen jälkee meille jatkoille.”

Yllä olevan lauseen on voinut moni kuulla. Joku on voinut jopa sanoa tai kysyä vastaisen lauseen. Tilastotietojen mukaan nuorten alkoholin ja tupakan käyttö on vähentynyt, mutta se on silti suuri ongelma nuorten keskuudessa. Mikä saa kunnollisen ja hyväkäytöksisen nuoren ottamaan tupakan tai pullon käteen? Nuorten pitäisi keksiä itselleen järkevämpää tekemistä.

Uskon, että moni on saanut uusia ystäviä erilaisten päihteiden kautta. Mutta voiko olla, että juuri sinut on syrjäytetty päihdettömyyden takia. Ehkä kaverisi eivät ole enää sinuun niin paljon yhteydessä kuin ennen. Et kuulu siihen “cooliin” joukkoon. Ihmettelen kovasti, että miksi ei voisi olla hauskaa ilman alkoholia ja muita päihteitä. Kaikenlaiset päihteet pilaavat elämän. Ne voivat tuoda hetkellisiä ilon hetkiä ja hauskuutta elämään. Mutta myöhemmällä iällä ei ole enää hauskaa, jos saa esimerkiksi keuhko- tai haimasyövän. En usko, että kukaan nauraisi sillä hetkellä. Tiedän, että kaikille aina jankataan tätä samaa, mutta kannattaisi kuitenkin miettiä asiaa.

“Miks mä näytän tältä?

“Voi ei, en mä nyt tän näkösenä voi mennä kouluun. Näytän ihan kamalalta. Mitäköhän muutki ajattelee musta?”

Tuollaisen lauseen on moni varmasti sanonut tai ainakin miettinyt itsekseen. Nuorten ulkonäkö on monelle tärkeää. Nuorista suurimmalla osalla tytöistä on ulkonäköpaineita, pojillakin on, mutta selvästi vähemmän. Monella pyörii erilaisia kysymyksiä päässään, esim. mitä laittaa päälle, näytänkö tässä lihavalta tai mitä muut ajattelevat minusta.

No, miksi tällaista tapahtuu? Useimmiten paineita ulkonäölle aiheuttavat langanlaihat tai superlihaksikkaat julkkikset. Televisiossa vilahtelee sileäihoisia ja täydellisesti meikattuja ihmisiä. Sosiaalinen media luo yleisesti ihannenaisen ja -miehen. Ihannenaisia on erilaisia katsoen ihmisten mielipiteisiin, mutta yleisesti ottaen hän olisi pitkä, hoikka, rintava, vartalomalliltaan tiimalasi ja hänellä olisi täydellinen iho. Ihannemiehiäkin on monenlaisia, mutta yleisesti ottaen hän olisi lihaksikas, pitkä ja  leveäharteinen. Mutta ajatelkaa nyt, tällaisia ihmisiä on oikeasti aika harvassa.

Pukeutuminen ja oma tyyli tuovat erityisen paljon myös ulkonäköpaineita. Aina pitää miettiä niin tarkasti, mitä muut ajattelee, jos laitankin jotain “väärää”. Pikamuoti on nykypäivänä liiankin yleistä. Pitää massan mukana ostaa samanlaisia vaatteita, joita käytetään enintään kuukauden verran, jonka jälkeen ne päätyvät vaatekaapin pohjalle lojumaan. Paineita syntyy massan mukana kulkemisesta ja että onko tarpeeksi merkkivaatteita. Niitä käytetään joko mukavuuden tai hienon ulkonäkönsä takia tai kun muutkin käyttävät niitä. Kaikilla ihmisillä ei kuitenkaan ole varaa niihin. Sellaiset ihmiset eivät kuitenkaan ole yhtään vähäisempiä. Oletko kenties sinä sellainen, jonka tyylin tai pukeutumisen takia syrjitään tai vähätellään?

Hyi, tapa ittes.

“Hei Iisa, tapa ittes, ei kukaan susta muutenkaan välitä!”

Tällaista en toivo kenenkään sanoneen, mutta jotkut voivat tunnistaa kyseisen lauseen. Viimeisenä aiheenani kirjoitan aikamme ”syövästä”, kiusaamisesta. Koulukiusaaminen ja kaikenlainen muukin kiusaaminen on täysin raukkamaista. Ei voi olla mitään tyhmempää.

Kiusaamisella on monia erilaisia muotoja. On fyysistä kiusaamista, esim. tönimistä, potkimista tai lyömistä. Psyykkistä, esim. nimittelyä, ivailua ja uhkailemista. Sitten on vielä nettikiusaamista ja tahatonta loukkaamista tai loukkaavaa käytöstä, eli “läppää”.

Miksi kiusaajat sitten kiusaavat? Usein kiusaaja purkaa kiusattuun omaa pahaa oloaan, kiusaaja haluaa saada “valtaa” ryhmässä tai hän haluaa itsensä näkyviin tai kuuluviin. Hän haluaa, että muutkin kärsivät. Joskus kiusaaja kiusaa hänen huonon itsetuntonsa takia. On siis typerää kohdistaa oma epävarmuus muiden kiusaamiseen.

Moni myös miettii, miksi juuri minua kiusataan. Olisiko se syy kenties päihdettömyys, sinulla ei ole merkkivaatteita tai olet oma itsesi. Syy voi olla joku näistä, tai sitten et mahdu muiden muottiin. Syitä voi olla monia erilaisia. Loppuen lopuksi sinussa ei ole mitään vikaa eikä syy ole sinun!

Kuunnellessani ja nähdessäni esim. kännykältäni erilaista haukkumista,  kaikki haukkumasanat kuulostavat aivan kamalilta. Kamalin kuulemani asia oli “tapa itsesi”. Siis mitä niin kamalaa joku ihminen on tehnyt just sulle, että haluat sen kuolevan pois? Mitä? Ei voi olla kamalampaa asiaa. Kannattaisi ajatella, että mitä hänen perheensä ja sukulaisensa ajattelisivat, jos yhtäkkiä hän olisikin poissa!

Sitten vielä pohdittavaa: Luuleeko joku olevansa suosittu, kun nauraa muille? Ei se suosio niitäkään kauaa seuraa. Suosio muuttuu koko ajan, ja silmänräpäyksessä itse saatatte olla kiusattuna ja naurunalaisena. Kannattaisi siis miettiä hetki, ennen kuin kiusaatte muita, sillä kukaan ei ole täydellinen.

Lopuksi ajattelin kertoa muutaman hyvän elämän vinkin kaikille:

  1. Ole aito, ihana, hauska, outo, oma itsesi!
  2. Kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.
  3. Nauti elämästä täysillä! Murehtia ehtii myöhemminkin.

Ps. Se on se joka haukkuu!

Kirjoita tässä kannanottosi aiheeseen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Olet ensimmäinen ottamassa kantaa! Tähän aiheeseen ei ole vielä annettu yhtään vastausta.